09.15 |
Inloop Schouwburg het Park |
10.00 |
Opening van de dag
Rubya Trouerbach - Purser van de dagGezellige opening van de dag. |
10.15 |
Keynote 1: Kinderen als kloppend hart van de samenleving
Wilma van Esch - Ecologisch pedagoogHoe is het om als kind op te groeien in onze wereld? It takes a village to raise a child, zeggen we heel makkelijk, maar zijn we ook die gemeenschap die samen zorgdraagt voor een waardevolle en liefdevolle opvoeding? Lukt het ons met elkaar een plek te creëren waar kinderen in alle rust en veiligheid zichzelf en de wereld mogen ontdekken? |
11.15 |
Keynote 2: De kunst van het vragen stellen
Consuela Esseboom - Psycholoog en filosoofLeerkracht: ‘Wil je jullie kinderen vragen het wat rustiger aan te doen bij de BSO?’ Pedagogisch medewerker denkt maar zegt het niet: ‘Onze kinderen? Het zijn toch ook jullie kinderen?’ |
12.10 |
Middagpauze Tijd om naar de middaglocatie te gaan |
13.30 |
Blauw - Noorderkerk: Kinderen in hun kracht Wilma van Esch - Ecologisch pedagoogNoem het een netwerk, een gemeenschap, een community. Maar samen vormen wij de netwerken die ervoor kunnen zorgen dat kinderen hun passies ontdekken en een eigen ontwikkelpad kunnen gaan. Ook als je niet direct met kinderen werkt, ben je onderdeel van deze netwerken, van onze gemeenschap. In een korte maar krachtige introductie over het bio-ecologische model van Uri Bronfenbrenner maak je kennis met de vijf systemen die invloed hebben op de ontwikkeling van mensen. Vervolgens gaan we in groepen van 6 tot 8 mensen met verschillende achtergronden en functies aan de slag met dit model. Je denkt na over jouw plek in dit netwerk, je cirkel van invloed en de wijze waarop we nog meer kunnen verbinden om kinderen en hun families in hun kracht te zetten. |
Roze - Wijkcentrum de Grote Beer: De kracht van verbeelding en nieuwsgierigheid Merlijn Twaalfhoven - Componist en systeemveranderaarIk zie autonomie als de grootste uitdaging van deze tijd: hoe zoeken we samen? Er zijn veel activisten, bezorgde en bevlogen mensen die strijden tegen onrecht, misstanden en dreigingen. Maar durven we ook onze overtuigingen te onderzoeken? Het lijkt alsof we aangewezen zijn op een individuele zoektocht en als je daar niet goed in bent moet je op zoek naar zelfhulpboeken of tips op Facebook. |
|
Oranje - Schouwburg het Park Hamlet: De invloed van social media Quinn Bezemer - Tiktokker en YoutuberSafira pakt in de pauzes en na schooltijd altijd gelijk haar telefoon. Samen met vriendinnen buigen ze het hoofd over de schermpjes. Instagram, tiktok, stomme filmpjes die toch erg grappig lijken te zijn. Filmpjes over hoe je moet kleden. De ouders van Safira maken zich zorgen. Al dat schermgebruik. Dat kan toch niet goed zijn. Erover praten leidt alleen maar tot de reactie: “Jullie zijn gewoon ouderwets. Jullie snappen het niet.” |
|
Rood - Theater het Pakhuis: Kansenongelijkheid Karim Amghar - OnderwijsproffessionalYasmin was niet altijd blij en vrolijk geweest. Op haar vorige school had ze het heel lastig gehad. De ouders van Yasmin hadden er bewust voor gekozen te verhuizen naar een wijk met meer mensen in de midden-en hogere klasse. Dit resulteerde onbedoeld in de situatie dat ze terechtkwamen in een wijk met weinig diversiteit en inclusie. De meeste mensen waren erg lief maar maakten altijd opmerkingen als: “Wat goed dat jullie een huis kunnen kopen in een wijk als deze.” of: “Wat praten jullie goed Nederlands zeg.” |
|
Geel - Oosterkerk: Toenemende armoede Erik Meij - Onderzoeker (generatie)armoedeKelsey is binnenkort jarig. En praat al weken over haar verjaardag en dat ze mag trakteren op school. Haar moeder is ook al weken aan het puzzelen hoe ze voldoende geld over kan houden voor een leuke traktatie. Dat geld is er eigenlijk niet. En Kelsey wil ook nog graag thuis met vriendinnen haar verjaardag vieren. De moeder van Kelsey weet dat ze het niet kan betalen. Ze moet ook nog sparen voor nieuwe sportschoenen. Er over praten durft ze niet. En zelf is ze ook niet opgegroeid met het vieren van verjaardagen of geld voor trakteren. |
|
Groen - Schouwburg het Park Othello: Diversiteit en inclusie, hoe kunnen we daar aan bijdragen Madhu Mathoera - Auteur en sprekerEens kreeg ik van iemand een compliment over mijn Nederlands. Ik kreeg te horen ‘je spreekt goed Nederlands’. Ik antwoordde de witte Nederlander met ‘jij ook’. Van witte Nederlanders verwacht men dat zij goed Nederlands praten, van Nederlanders met een kleurtje niet. Daarna gingen we een gesprek aan. Dat doe ik graag, gesprekken aangaan met mensen. Want je leert van andere inzichten en je wordt jezelf bewust van ‘blinde vlekken’. |
|
Paars - Wijkcentrum de Huesmolen: Moed en verantwoordelijkheid Inge Laenen en Leen Rosiers - Lector Kleuteronderwijs en opleidingshoofd KleuteronderwijsIn onze opleiding tot kleuterleidster in het Belgische onderwijs proberen we onze leerlingen ook buiten de bestaande kaders te leren denken en handelen. Dat is niet altijd makkelijk. Zeker niet als ze stage gaan lopen en een onderdeel worden van een bestaand team. Vaak horen we van onze stagiaires dat de leerkrachten van de bestaande teams zeggen: zo doen we het hier op school. We hebben geen tijd voor andere dingen. Onze leerlingen willen graag trouw blijven aan hun pedagogische idealen maar lopen aan een soms weerbarstige praktijk. |
|
14.30 |
Korte pauze |
14.45 |
Dialoogsessies |
16.00 |
Afsluiting inspiratiedag & start inloop Oranje Buiten |