Samen spelen met TAAL
Vanaf oktober hebben er 3 groepen ouders van niet-Nederlandse achtergrond lessen gehad in hoe je al spelend met je kind de spraak- en taalontwikkeling kunt stimuleren. Het bijzondere van deze lessen was dat deze in samenwerking met het
taalinstituut Fiolet werden verzorgd. Fiolet is gespecialiseerd in taallessen aan mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Een docent van Fiolet en een medewerker van SKH begeleiden samen deze bijeenkomsten.
Veel ouders met een niet-Nederlandse achtergrond, die de Nederlandse taal ook nog nauwelijks beheersen, hebben vragen over de manier waarop ze hun jonge kinderen kunnen helpen bij het leren van de taal. Hoe kun je je kind Nederlands leren als je de taal zelf niet spreekt? Wat is dan goed om wel of juist niet te doen? Wat is (pedagogisch) een goede manier om jonge kinderen te stimuleren op het gebied van spraak-taalontwikkeling en die aansluit bij de werkwijze die gebruikelijk is in de kinderopvang en de kleutergroepen.
Ouders zijn onzeker en willen graag advies, maar de taalbarrière maakt dat het lastig is om hen hierin echt goed op weg te helpen. In de cursus:
“Samen spelen met taal”, leerden de ouders praktische te werken met een aantal taalactiviteiten, die ze thuis ook met hun kind hebben gedaan. Naast verschillende spelvormen leerden ze gebruik te maken van digitale middelen. De nadruk lag op ‘zelf aan de slag’. Door het oefenen groeide het zelfvertrouwen en het bewustzijn van de ouders dat zij een belangrijke rol spelen in de ontwikkelingsstimulering van hun kind(eren).
De deelnemers die aanwezig waren, waren enorm enthousiast en gemotiveerd. De docenten gaven aan dat het regelmatig gebeurde dat op de lesdag al een huiswerkopdracht in de app groep stond. De ouders gaven elkaar complimenten wat bijdroeg aan de motivatie van iedereen. Er waren moeders die elkaar niet kenden en na twee lessen samen afspraken om naar de bibliotheek te gaan.
Hieronder nog enkele quotes van de deelnemers:
* Ik gebruik het werkboek met de plaatjes om Nederlandse woorden te leren.
* De appgroep was heel fijn, ik kan alle linkjes en filmpjes steeds terugkijken, ik gebruik de vertaalsite en de digitale voorleesboeken.
* Alles wat ik heb geleerd doe ik niet alleen met mijn kindje maar mijn hele gezin doet mee.
*Ik vond de gebaren zo leuk ik gebruik ze voor mijn kind en ook de plaatjes met de woorden die we moesten maken.
*Ik vond het geweldig, ik heb geleerd dat ik mijn kind zelf moet laten praten en niet alles vlug voorzeggen.
*Zo lief, ik vond de lessen een cadeau en nu krijgen we ook nog een boek cadeau van jullie.
*Als er nog een keer zulke lessen komen dan kom ik gauw naar jullie vliegen.